Parima eeltöö loomiseks on mitmeid olulisi punkte. Neile peab koolitaja enne koolituse läbiviimist kindlasti mõtlema. Liigume suurepärase eeltöö suunas, kui esitame endale õigeid küsimusi. Nimelt annab suurepäraselt tehtud eeltöö koolitajatele kuldaväärt infot, millele tuginedes saab kohandada õppesisu selliselt, et tulemusena valmib õppijakeskne koolitus.
Millised on õiged küsimused, mida eeltöö loomisel endalt küsida? Et leida need õiged küsimused, peab esmalt mõistma, miks üldse eeltööd teha. Kui leiad, et eeltöö on lihtsalt traditsioon, mida oled harjunud tegema ega loo koolitusele mingisugust lisaväärtust, siis võid julgelt sellest loobuda. Ka avatud vestlusring koolituse alguses, kus kaardistatakse õppijate ootused, on üks võimalikest eeltöö viisidest, millel on koolitusprotsessis oluline koht. Võib juhtuda, et Sinu koolitusel sellest täiesti piisab ja sel juhul julgustan Sind seda kasutama.
Ometi jäävad väga paljud koolitused nõrgaks just puuduliku või nõrga eeltöö tõttu. Siinkohal toon välja mõned küsimused, mis võivad olla Sulle abiks koolitusele parima eeltöövormi leidmisel. Esmalt on oluline püstitada eeltööle selge eesmärk. Selleks võib olla näiteks vajadus kaardistada õppijate teadmisi, kogemusi, valmisolekut, ootusi, küsimusi jne. Teisalt võid soovida saada läbi eeltöö põhjalikku ülevaadet või koolituseks vajalikke näiteid, lugusid, situatsioone jne. Hea oleks analüüsida, kas kaardistamine toimub enne koolitust või koolituse alguses. Kas loodud eeltööd kasutad ainult koolituse alguseks või ka vahe- ja lõppanalüüsiks ehk koolituse mõju hindamiseks? Kas eeltöösse kaasad õppijad pisteliselt või täies mahus, individuaalselt või grupiviisiliselt, anonüümselt või isikuliselt? Kas tulemusi analüüsid ainult Sina ehk koolitaja või ka õppija, sh tellija? Need on olulised küsimused, mis aitavad Sul mõista mille jaoks ja millises vormis Sa eeltööd vajad. Nüüd, kus eesmärk paigas, tuleb leida parim meetod selle teostamiseks.
Vaatamata sellele, et meetodite valik on väga suur, ei pruugi parima meetodi leidmine olla siiski lihtne. Siin tuleb abiks koolitaja loovus ja kogemus. Hea meetodi loomine on nagu vanaema koogiretsept. Võtad tükikese meetodit, lisad näpuotsaga loovust, lusikaga personaalust ja peotäie kogemust ning nii see maitsev eeltöö meetod küpsema hakkabki. Alljärgnevalt jagan rõõmuga mõnda eeltöö retsepti. Võib-olla leiad siit mõtteainet.